martes, 11 de marzo de 2014

EXCURSIÓ AL CASTELL DE L'ERAMPRUNYÀ- DE GAVÀ A SANT CLIMENT

El diumenge dia 9 de març vora les 8 del matí sortíem amb autobús fins a Gavà. Des d'allà, després d'esmorzar vàrem agafar el camí de Gavà a Sant Climent seguint la ruta del GR passant per la Colònia Amat. Cap el 1914, en aquest indret es van construir diverses cases de famílies barcelonines que hi venien a estiuejar. A la vora hi trobem una petita ermita particular de la colònia dedicada a la Mare de Déu de la Salut.
Seguim per un camí atapeït de vegetació i amb una forta pujada. A la dreta es troba la font de la Salamandra amb una capelleta del Sagrat Cor.
Per un corriol de roques amb molta pendent, arribem a la plaça de l'ermita de Bruguers on ens esperen dos guies que ens expliquen la història de l'ermita i també del castell de l'Eramprunyà.
Hem tingut sort, doncs degut a les obres de reconstrucció del castell, només obren el segon diumenge de cada mes. La visita es gratuïta i Domi ja tenia feta la reserva per les 10 del matí.

En l'ermita de la Mare de Déu de Bruguers es diferencien clarament dos moments de construcció: el romànic i el gòtic tardà. La capella romànica data del segle XIII, és un petit edifici de nau i absis coberts amb voltes semicirculars i quatre capelles laterals. Al segle XVI és va allargar l'estructura principal i es va construir la volta del cor i el portal.

Després acompanyades amb els guies ens disposàvem a afrontar una forta pujada a on gairebé havíem de grimpar per arribar a les restes del Castell d'Eramprunyà.
La primera referència del castell data de l'any 957. Va ser construït com a sistema defensiu de la frontera entre Al-Andalus i l'Imperi Carolingi. Va ser propietat dels Comtes de Barcelona fins el 1323. Era el centre d'un terme senyorial que comprenia sis parròquies: Sant Miquel d'Eramprunyà, Begues, Castelldefels, Gavà, Sant Climent i Viladecans.

El castell es troba en ruïnes, consta de dos recintes ben diferenciats: el sobirà o superior i el jussà o inferior, separats per un fossar que antigament era salvat per un pont llevador.
El recinte sobirà és el lloc fortificat per excel·lència i on s'ubicava el cos de guàrdia i la residència del senyor.
En el recinte jussà o inferior, hi ha l'antiga parròquia de Sant Miquel d'Eramprunyà i l'antic cementiri medieval, amb tombes antropomorfes del segle X, la cisterna i vestigis d'altres fortificacions.
A més existeix un tercer recinte tancat per una muralla més tardana.

El 1323 el rei Jaume II és va vendre el domini superior del castell i de la seva baronia a Pere Marc.
L'any 1469 en el transcurs d'una guerra civil entre els partidaris del rei Jaume II i la Generalitat, el castell d'Eramprunyà fou assetjat durant tot un mes pels partidaris de la Generalitat fins que fou destruït.

Després d'escoltar les interessants informacions de la guia i fer moltes fotografies, vam iniciar la baixada fins l'ermita de Bruguers, després fins al desviament i a l'esquerra vam agafar una pista fins arribar a Sant Climent de Llobregat on vam agafar l'autobús.
Ens acomiadem dels 28 companys que vam assistir a aquesta bonica i interessant excursió.

La propera sortida serà el 27 d'abril on tindrem l'ocasió de caminar fins la muntanya del Tagamanent al Montseny.